Home > Perspective > Wuhan: Nodul de transport al Chinei

Wuhan: Nodul de transport al Chinei

februarie 18, 2016

Călătoria mea recentă în China a fost memorabilă din mai mute puncte de vedere, unul dintre acestea fiind modul rapid, confortabil și eficient în care eu și echipa mea ne-am putut deplasa dintr-un oraș în altul cu trenul de mare viteză. Călătoria mea continuă cu o oprire în orașul Wuhan, capitala provinciei Hubei. Orașul are trei gări, iar noi am sosit în cea mai nouă dintre acestea, care are 11 peroane și a fost inaugurată în 2009.

Multă lume compară Wuhan cu orașul american Chicago, datorită locației centrale, nivelului de dezvoltare industrială și funcției de nod de transport. Situat la confluența fluviilor Yangze și Han, Wuhan are conexiuni rutiere, feroviare și aeriene cu orașele de pe întreg teritoriul Chinei. Wuhan are o istorie de circa 3.500 de ani, dar numele actual a apărut abia în 1927, după comasarea a trei orașe – Wuchang, Hankou și Hanyang.

Wuhan, China

Consolidarea creșterii viitoare

Wuhan deține o infrastructură foarte bună, incluzând drumuri, căi ferate, șapte poduri și un tunel care traversează fluviul Yangtze. Datorită exploziei construcțiilor din ultimii 20 de ani, nu doar în Wuhan, dar în toată China, a existat o creștere spectaculoasă a producției de ciment. Construcția barajului Celor Trei Defileuri din provincia Hubei a necesitat mai mult ciment decât întreaga producție anuală a Marii Britanii, iar dacă tot betonul utilizat ar fi fost turnat într-o fâșie cu o grosime de un metru cub aceasta ar fi înconjurat Pământul de trei ori.1 Construcția hidrocentralei a început în 1994 și a fost finalizată în etape; acum, barajul ține sub control inundațiile, care în trecut au devastat orașul. Barajul nu a fost singurul proiect care a înghițit foarte mult ciment. China a consumat între 2011 și 2014 mai mult ciment decât a consumat Statele Unite din 1900 încoace.2 În 2014, China a produs ciment pentru realizarea a 10 miliarde de metri cubi de beton, suficient pentru a acoperi insula Manhattan cu un strat gros de 160 de metri.3

Muzeul Provinciei Hubei

Am vizitat Wuhan în timpul unui weekend, așadar am decis să mergem să vedem ce se întâmplă în locurile culturale și comerciale ale orașului. Mai întâi am vizitat Muzeul Regional Hubei, care deține o colecție impresionantă de peste 200.000 de artefacte, cel mai fascinant (în opinia mea) fiind un obiect din mormântul lui Marquis Yi (conducătorul din Zeng), care a murit în jurul anului 400 î.H. Mormântul, conținând multe obiecte care reflectau viața conducătorului, a fost descoperit accidental de Armata de Eliberare a Poporului în 1977, în timp ce era nivelat un deal pentru a fi construită o fabrică. Faptul că noi putem vedea aceste artefacte și altele în condiții aproape impecabile este remarcabil.

Localizat strategic din punct de vedere comercial, în perioada colonială (secolul al XIX-lea) țărmul  fluviului Yangtze era împărțit în districte comerciale controlate de comercianții străini. Unele dintre aceste magazine și depozite de mărfuri construite în stil european au fost recondiționate și fac parte acum dintr-o zonă comercială unică (Strada Han), în jurul căreia apar hoteluri, clădiri de birouri și centre comerciale moderne. Ne-am plimbat printre numeroasele magazine de pe Strada Han și am mâncat la diverse restaurante din zonă. În timp ce mergeam pe stradă, am primit un fluturaș de la o fată aflată în fața unei firme de administrare de active. Oferta promovată de acest fluturaș oferea cadouri generoase celor care investeau prin această firmă, iar randamentele promise erau la rândul lor semnificative. Deși m-am gândit că o asemenea ofertă este prea bună pentru a fi adevărată, am aflat că era vorba despre o operațiune de creditare de tip peer-to-peer: firma acționa ca un intermediar între creditorii individuali și potențialii debitori, furnizând servicii de analiză și risc de credit. Pentru noi, acest lucru reprezintă un indicator al modului în care industria financiară chineză se extinde către segmentul persoanelor fizice.

Liberalizarea financiară ține și prima pagină a ziarelor în China. În aceeași zi am citit în ziarul de limbă engleză China Daily despre o bancă desfășurând activități ilicite descoperită în provincia Zhejiang. Acest caz implica fonduri de 410 miliarde yuani (64 miliarde dolari) angrenate într-o operațiune de înregistrare de companii-fantomă în China și Hong Kong care efectuau tranzacții valutare și activități de spălare de bani. Citind acest articol am aflat cum au loc fluxurile de capital dinspre și înspre China și cât de mari sunt fluxurile ilegale. Guvernul chinez face eforturi pentru a reduce nivelul corupției și pentru a controla fluxurile de capital și astfel a ajuns să suprime aceste operațiuni.

Călătorind prin aglomerata zonă comercială, am trecut pe lângă un coafor/frizerie cu patru etaje, un spațiu plin de oameni, care face parte dintr-un lanț cu 200 de unități în oraș. Colegul meu Chris avea nevoie de o tunsoare, iar frizerul i-a oferit un card de reducere pentru următoarea vizită, o metodă des utilizată de companii pentru a-și crește vânzările și a-și finanța planurile de expansiune.

La Muzeul de Artă din Wuhan

Următoarea noastră oprire a fost la Muzeul de Artă al regiunii Hubei unde am văzut cum se integrează China în peisajul artei moderne prin câteva expoziții eclectice – o tendință care pe mine nu mă entuziasmează în mod special. O instalație ciudată, care ocupa o încăpere întreagă, era compusă din teancuri de hârtie pe care artistul le-a compus prin tăierea unor documente imprimate. O expoziție pe care am găsit-o interesantă prezenta evoluția artei din Wuhan de la începutul revoluției împotriva dinastiei Qing încoace. Expoziția arăta cum influența occidentală a devenit din ce în ce mai importantă în arta chineză și cum s-a dezvoltat arta de propagandă în timpul războiului cu Japonia.

După vizitarea muzeului, ne-am îndreptat către cel mai cunoscut obiectiv turistic al orașului, Turnul Cocorului Galben. Aflat pe culmea unui deal de la marginea fluviului Yangtze, turnul are o înălțime de aproximativ 51 de metri și cinci etaje, cu streșini acoperite cu țiglă galbenă și cu marginile întoarse în sus, în stilul pagodelor, construite astfel pentru a aminti de un cocor galben care își întinde aripile. A fost construit inițial în jurul anului 220 d.Hr., dar a fost reconstruit de mai multe ori de-a lungul timpului. Actuala construcție include un lift pentru cei care nu pot sau nu vor să urce pe scări cele cinci etaje ale turnului. Am urcat pe scări și am depus puțin efort. Fiecare etaj avea propriul spațiu unde erau afișate informații despre istoria turnului și a orașului. De sus, priveliștea asupra orașului este uimitoare.

Turnul Cocorului Galben, Wuhan, China

Urmând legenda taoistă legată de Turnului Cocorului Galben, am decis să vizităm și templul taoist Changchun, construit în timpul dinastiei Yuan de către discipolii lui Qiu Chuji unul dintre cei șapte perfecți ai nordului din taoismul Quanzhen. Se spune că Qiu Chuji a făcut o călătorie de un an în Afganistan pentru a-l sfătui pe Ginghis Han cum să trăiască mai mult. Qiu însuși a trăit 100 de ani. Se pare că acesta i-a spus lui Ginghis Han “dacă dorești să trăiești mai mult trebuie să omori câțiva oameni”. Am luat prânzul la restaurantul vegetarian din interiorul templului. Mâncarea a fost delicioasă, conținând câteva feluri vegetariene care aveau un gust similar cu cel al cărnii. Respectul față de natură al credinței taoiste este în linie cu actuala tendință de conservare a resurselor și se pare că dobândește tot mai mulți aderenți în întreaga lume.

La televizorul din camera de hotel am vizionat un film chinezesc cu o intrigă foarte interesantă: actori americani și chinezi jucau roluri de soldați care se antrenau împreună pentru acțiuni antiteroriste. După mai multe schimbări de situație care implică aligatori și teroriști, liderului chinez îi este acordată o medalie de către comandantul american în aplauzele tuturor. Am încercat să înțeleg semnificația acestui film, care se adresa publicului chinez; se pare că intenția era de a ilustra că americanii și chinezii pot coopera.

Acest film, precum și alte emisiuni de știri și divertisment pe care le-am văzut în China, mi-au indicat existența unor schimbări politice puternice și rapide. Un ziar scria că președintele Xi Jinping a solicitat organizarea unei ceremonii de comemorare a lui Hu Yaobang – fost secretar general al comitetului central al Partidului Comunist Chinez – care ar fi împlinit 100 de ani. Am citit și un articol despre o librărie deschisă de o companie taiwaneză în Suzhou, al cărui titlu era “Cărțile construiesc un pod peste strâmtoarea Taiwan”. În multe zone, se observă semnale clare ale unei orientări mai liberale. Totuși, există în continuare un mare zid al internetului în China, unde nu sunt accesibile multe dintre site-urile și motoarele de căutare pe care obișnuim să le utilizăm în alte țări.

Șantier de construcții în Wuhan, China

Călătorind prin Wuhan, am observat că orașul, ca și alte orașe pe care le-am vizitat, are o infrastructură bine dezvoltată și se află în mijlocul unui boom imobiliar. La hotel, am observat că o companie americană specializată în modificarea motoarelor auto se afla în oraș pentru a-și promova businessul, un semnal al creșterii importanței autoturismelor în China.

După weekend-ul petrecut prin oraș, am început vizitele la companii cu un dezvoltator imobiliar al cărui proiect combina spațiile rezidențiale cu birouri, hoteluri, spații comerciale și de divertisment. Designul proiectului era foarte bine realizat, cu zone comerciale și restaurante foarte bine poziționate în cadrul complexului. Ne-am echipat cu căști de protecție și am vizitat șantierului unui centru comercial uriaș aflat în construcție în cadrul proiectului. Deși nu era finalizat, părea că va fi un centru comercial de lux. Centrul comercial urmează să fie dat în folosință anul acesta.

După această vizită, ne-am îndreptat către un alt proiect imobiliar compus din cinci clădiri turn cu 40 de etaje fiecare – unele finalizate, iar altele aflate în construcție. L-am întrebat pe unul dintre reprezentanții dezvoltatorului dacă nu există un stoc prea mare de locuințe, dar răspunsul acestora a fost că 80% din apartamente au fost deja vândute. El a adăugat că există în continuare multe locuințe substandard în regiune și că mulți oameni doresc să se mute într-o casă mai bună. Desigur, problema este legată de cât de mulți oameni își permit o locuință mai bună. Deși chinezii (la fel ca ceilalți oameni) au aspirații înalte, este nevoie și de creșterea veniturilor pentru ca toate aceste locuințe noi să fie ocupate integral. Între timp, dezvoltatorii imobiliari concurează pentru potențialii clienți prin amenajarea de spații de prezentare elegante, dar și prin promoții și reclame. De asemenea, guvernul a redus nivelul avansului solicitat la achiziția unei locuințe pentru a impulsiona vânzările.

Probabil, cea mai semnificativă lecție învățată din vizita noastră la Wuhan a fost importanța reputației unei companii și a relației acesteia cu guvernul – evidențiată de discuția cu reprezentanții unei companii pe care am vizitat-o. Capacitatea companiei de a strânge bani de la investitori și de a finaliza rapid proiectele i-a adus o bună reputație în rândul diverselor guverne regionale din China, acesta fiind un element esențial pentru obținerea terenurilor necesare pentru proiectele viitoare.

Probabil cele mai impresionante locații de divertisment pe care le-am vizitat în Wuhan au fost Teatrul Han și parcul cinematografic Wanda. Am achiziționat bilete pentru un spectacol de teatru, găzduit de o clădire de formă rotundă, asemănătoare unei lanterne chinezești roșii, construită special pentru a găzdui spectacole  acrobatice și acvatice. Clădirea a fost concepută de arhitectul și designerul Mark Fisher, cel care a creat decorurile pentru diverse turnee muzicale ale unor artiști celebri, dar și pentru ceremoniile de deschidere și închidere de la Jocurile Olimpice găzduite de Beijing în 2008. Arhitectul s-a depășit pe sine însuși prin crearea Teatrului Han. În timpul spectacolului scena a fost transformată instantaneu din uscat în apă, capacitatea bazinului din interiorul sălii de spectacol fiind de 10 milioane de litri – echivalentul a patru piscine olimpice. Deasupra bazinului se aflau cabluri și alte echipamente care permiteau artiștilor să se deplaseze de pe o pasarelă aflată la înălțime pe scenă. Spectacolul a fost suținut de peste 70 de artiști din diverse țări.

Designul parcului cinematografic Wanda este la fel de neobișnuit ca cel al teatrului Han. Acesta imită forma celebrelor clopote chinezești, o parte importantă a bogatei istorii culturale a orașului Wuhan. Clădirea este construită sub forma a 24 de clopote ondulate, acoperite cu panouri din aluminu vopsite în portocaliu. Vopseaua este de tip fluorocabon, ceea ce permite autocurățarea fațadei clădirii cu ajutorul ploii. Parcul cinematografic are șase atracții principale – două cinematografe 5D și 4D, o sală interactivă și alte trei săli speciale. Prețul biletelor de cinema include și intrarea într-o zonă unde sunt instalate diverse dispozitive cu efecte speciale, similare celor din parcurile tematice. Am urcat în câteva dispozitive, iar una dintre experiențele oferite se numea “Zbor peste Hubei” și simula zborul cu un aeroplan deasupra diverselor obiective ale regiunii. Dispozitivul conținea cel mai mare ecran sferic din lume, iar scaunele se puteau mișca un metru în direcție verticală și se puteau înclina 10 grade în lateral, ceea ce oferea o experiență extraordinară. Imediat ce m-am așezat pe scaun și mi s-a spus că trebuie să îmi pun centura de siguranță, mi-am dat seama că am făcut o greșeală. Am crezut că o să mi se facă rău și am închis ochii de câteva ori.

Teatrul Han, Wuhan, China

Călătoriile de plăcere încep să devină o modă în China, iar companiile chineze din acest domeniu au început să încheie parteneriate cu hoteluri țările care atrag turiști chinezi. Unele companii implicate în industria de turism și divertisment sunt, de asemenea, interesate să se extindă în zona sportivă și de organizare de competiții sportive. Industria sportivă a fost mult timp un monopol al guvernului în China, dar lucrurile încep să se schimbe. Vizita noastră în Wuhan a fost o mostră a schimbărilor care au loc în toată China – și a potențialelor oportunității de investiții existente în prezent și în viitor.

Comentariile, opiniile și analizele lui prezentate aici au scopuri strict informaționale și nu ar trebui să fie considerate sfaturi individuale pentru investiții sau recomandări de a investi într-o valoare mobiliară sau de a adopta o anumită strategie de investiții. Pentru că piețele și condițiile economice pot suferi modificări bruște, comentariile, opiniile și analizele sunt redate conform datei postării și s-ar putea schimba fără anunț prealabil. Acest material și nu se dorește a fi o analiză completă a fiecărui fapt material referitor la orice țară, regiune, piață sau investiție.

Informații legale importante

Toate investițiile implică riscuri, inclusiv posibila pierdere a principalului. Investițiile în valori mobiliare străine implică riscuri speciale, inclusiv fluctuații valutare și instabilitate economică și politică.  Investițiile în piețe emergente, în cadrul cărora este inclusă subsecțiunea piețelor de frontieră, implică riscuri sporite ca urmare a acelorași factori, în plus față de riscurile asociate cu dimensiunea mai redusă a acestor piețe, lichiditatea mai scăzută și lipsa unor cadre legale, politice, sociale sau de afaceri stabilite, care să sprijine piețele de valori mobiliare. Deoarece aceste cadre sunt, de obicei, chiar mai puțin dezvoltate în piețele de frontieră, precum şi ca urmare a diverșilor factori care includ potențialul crescut pentru o volatilitate extremă a prețurilor, lipsa de lichiditate, barierele în calea comerțului și controlul schimbului valutar, riscurile asociate cu piețele emergente sunt amplificate în piețele de frontieră. Prețul acțiunilor fluctuează, uneori în mod brusc și dramatic, din cauza unor factori care au impact asupra companiilor la nivel individual, asupra anumitor industrii sau sectoare sau asupra condițiilor de piață în ansamblu.

1. Sursa: Asociația Britanică a Produselor Minerale, date din 2011-2014; China Daily, Guvernul regional din Hubei, 2012,