Home > History, Perspective > Călătorii în China: de la Nanning la Guiyang

Călătorii în China: de la Nanning la Guiyang

ianuarie 27, 2016

Am călătorit recent cu echipa mea în mai multe orașe chineze pentru a observa direct condițiile economice și pentru a discuta cu managerii de companii despre climatul de afaceri. Mai jos puteți citi reportajul meu despre orașele Nanning și Guiyang din sud-estul Chinei.

Nanning

De la Shenzhen la Nanning am călătorit cu un tren de mare viteză, care a efectuat câteva opriri pe parcurs. Am ajuns la Nanning în ziua cu cele mai mari vânzări online: Ziua 1111, denumită astfel pentru că are loc pe 11 noiembrie (a 11-a zi din a 11-a lună a anului). Această zi este similară cu Cyber Monday din Statele Unite, comercianții afișând reduceri de preț semnificative pentru a-și atrage cumpărătorii. Având în vedere activitatea intensă de cumpărături online din acea zi, nu mă așteptam să găsesc prea mulți oameni în magazinele din malluri. Dar lucrurile nu stăteau deloc așa. Am mers să-mi cumpăr o pereche de pantaloni de la mallul de lângă hotel și a trebuit să aștept 20 de minute într-un șir lung de persoane, care simultan făceau și cumpărături online, direct de pe telefoanele mobile. Am aflat că 60% din vânzările realizate pe 11 noiembrie 2015 de unul dintre cei mai mari retaileri online chinezi au avut loc prin intermediul telefoanelor mobile. Chiar și unii dintre analiștii noștri erau concentrați asupra telefoanelor și computerelor, căutând ofertele magazilelor online.

În Nanning, China

Am părăsit mallul după lăsarea întunericului, iar afară am găsit o mulțime adunată în jurul unui grup de dansatoare care promovau un proiect imobiliar. În timp ce fetele dansau, îmbrăcate în uniforme imprimate cu sigla dezvoltatorului proiectului, oamenilor adunați la spectacol le erau împărțite broșuri. Este în opinia noastră un semn al exploziei imobiliare din oraș și al promovării agresive derulate de dezvoltatori.

Aflat în regiunea Guangxi, Nanning este un oraș formidabil, cu o populație de 6,6 milioane de locuitori, fiind utilizat de turiști ca un punct de tranzit către pitorescul Guilin. Caracterul chinezesc utilizat pentru denumirea orașului Nanning înseamnă „liniște sudică”, acesta fiind cunoscut ca „orașul verde” datorită abundenței de plante tropicale. Impresia mea a fost că Nanning este în prezent mai degrabă o junglă din beton decât una verde. Deși există deja numeroși zgârie-nori în Nanning, am numărat mai mult de 20 de clădiri aflate în construcție care par să aibă cel puțin 30 de etaje.

Nanning este, de asemenea, un cunoscut punct de tranzit către Vietnam. Există planuri pentru construcția unei linii de cale ferată de mare viteză până la granița cu Vietnamul, aflată în apropiere, pentru a conecta Delta Fluviului Perlelor (Hong Kong, Shenzhen și alte orașe din sud-estul Chinei) cu celelalte state membre ale Asociației Națiunilor din Asia de Sud Est (ASEAN).

A doua zi dimineță, am mers la o fabrică de lapte din zona industrială a orașului, trecând pe lângă multe clădiri de birouri și rezidențiale foarte înalte. Afacerea companiei constă în procesarea laptelui de bivoliță și producția de iaurturi cu diverse arome, unele neobișnuite pentru mine, cum ar fi cele de fasole roșie sau neagră. Laptele de bivoliță este mult mai bogat în proteine și grăsimi decât cel de vacă, astfel că se vinde cu un preț mai mare. Activitatea de distribuție a companiei este cuprinzătoare, produsele fiind vândute nu doar în propriile magazine, ci și în supermarketuri, online, dar și prin propria forță de vânzări mobilă care livrează zilnic lapte câtorva sute de mii de gospodării. Ca multe alte companii chineze și aceasta și-a început activitatea într-o industrie tradițională, pentru ca într-un final să se extindă în domenii complet diferite, precum media, internet, turism și servicii financiare.

Am plecat din Nanning dimineața pentru o călătorie de cinci ore cu trenul la Guiyang. Am trecut pe lângă ferme cu plantații de orez, porumb și alte tipuri de culturi, dar nu am văzut niciun fermier. Ne-am întrebat oare unde sunt aceștia. Cumva în oraș?

Guiyang

Ca multe orașe prospere din China, Guiyang este situat pe un râu, râul Nanming – un afluent al râului Wu. Guiyang este cel mai important nod comercial al provinciei și un număr important de companii locale și internaționale defășoară activități aici. Hidrocentralele construite de-a lungul râului asigură 70% din necesarul de energie electrică al orașului, restul fiind asigurat de termocentralele alimentate cu cărbune extras din regiune

În Guiyang, China

Multe dintre blocurile foarte înalte au fost construite sau se construiesc în zona muntoasă, lucru pe care l-am perceput ca pe o confirmare a migrației care are loc peste tot în China dinspre zona rurală spre cea urbană. La fel ca în Nanning, am numărat peste 20 de blocuri în construcție cu peste 30 de etaje, în timp ce alte 20 erau deja finalizate. Infrastructura rutieră din zonă este foarte bună, dar m-am întrebat în ce măsură va putea suporta tot traficul suplimentar generat după mutarea noilor rezidenți. Multe proiecte de infrastructură sunt încă în faza de construcție, tunele săpate în munte putând fi observate peste tot. Deși rețeaua de drumuri este extinsă, sunt încă multe lucruri de realizat în ceea ce privește infrastructura energetică și de transport. Am vizitat un proiect rezidențial nou, care părea mai degrabă un oraș întreg. Era un complex uriaș, de 52 de clădiri, fiecare având câte 30 de etaje și câte 120 de apartamente. Compexul include grădini, fântâni și o piscină în stil francez. Ne-am uitat la costul apartamentelor și la profitul potențial al companiei. Dezvoltatorii ne-au spus că strategia lor este să majoreze prețul după ce vând 60% din apartamente.

Blocuri foarte înalte în Guiyang, China

Deși am auzit zvonuri despre scăderea prețurilor în orașe mai mici (de rang doi și trei), nu am observat ca aceasta să fie o tendință foarte vizibilă; vânzările de locuințe păreau robuste în continuare în zonele pe care le-am vizitat. Ni s-a spus că cei mai mulți cumpărători de aici nu sunt speculatori, ci că intenționează să locuiască în apartamentele cumpărate. 20% dintre ei proveneau din zona rurală. O cale ferată urmează să lege complexul rezidențial vizitat de noi de centrul vechi al orașului. La fel ca producătorul de lactate pe care l-am vizitat la Nanning, și acest dezvoltator imobiliar și-a extins activitatea în alte domenii – de la sistemul de sănătate la tehnologie și fabricarea uleiurilor alimentare.

Călătoria noastră a inclus și un tur al orașului vechi Qingyan, o atracție istorică și culturală foarte cunoscută aflată la sud de Guiyang, unde ne-am bucurat de arhitectura veche. Fiind o atracție turistică acum, orașul a fost construit inițial în 1378, în timpul dinastiei Ming ca un avanpost militar, fiind înconjurat de ziduri. Aflat într-o zonă stâncoasă, majoritatea zidurilor și pereților din oraș sunt construite din piatră, în timp ce strada principală este flancată cu diverse magazine și restaurante, care vând ceai, gustări locale și o varietate de produse tradiționale. Numeroasele clădiri impresionante includ temple și o mânăstire creștină; misionarii francezi au introdus catolicismul în zonă în 1851. Am vizitat și casa elegantă a unui cărturar din perioada dinastiei Qing, care a lucrat ca oficial guvernamental. Acesta a colecționat pietre neobișnuite de pe întreg teritoriul chinez, care sunt expuse acum în curtea casei.

Orașul vechi Qingyan, China

Întors la hotel, am fost fascinat de un program de televiziune în limba chineză, intitulat “Așteptându-mă”, unde erau prezentați oameni care pierduseră legătura cu membri ai familiei sau cunoscuți și care sperau să se reîntâlnească cu aceștia. O fată aflată în emisiune povestea cum într-o zi, aflată în tren, un băiat a ajutat-o cu bagajul și a fost foarte amabil cu ea. A fost prea timidă pentru a-l întreba cum se numește sau pentru a-i cere numărul de telefon și chiar pentru a-i mulțumi, dar a continuat să se gândească la el. Cei care realizează emisiunea l-au găsit pe acesta, iar el a mărturisit că la rândul său a continuat să se gândească la ea și chiar a păstrat biletul de tren din ziua călătoriei lor împreună. Audiența a crescut puternic în momentul în care aceștia s-au reîntâlnit și și-au exprimat intenția de a începe o relație. Pentru mine, acest program de televiziunea ilustrează umanitatea universală a chinezilor și strânsele lor legături personale și de familie. Indiferent de diferențele dintre noi, am învățat din călătoriile mele nu doar importanța înțelegerii culturii unei țări în care desfășori afaceri, dar și că pretudindeni oamenii sunt la fel din multe puncte de vedere.

O mică parte din cultura americană în China?

Am plecat din Guiyang tot cu trenul de mare viteză, dintr-o gară superbă, similară cu multe gări din China. Sistemul de securitate era asemenător cu cel din aeroporturi, actele de identitate fiind verificate, iar bagajele fiind scanate. Am găsit o mică parte din Statele Unite acolo și nu doar produse de strictă necesitate afișând branduri americane cunosute, ci chiar și un afiș cu “Unchiul Sam”, în celebra sa fotografie din Al Doilea Război Mondial, alături de cuvintele “Te vreau!”. Era o reclamă pentru un sistem de plată prin intermediul telefonului mobil, oferind o reducere de preț sau un bonus. Alături de celelalte afaceri prospere pe care le-am văzut în China și acesta reprezintă un semn că sistemul capitalist este viu și o duce foarte bine acolo.

Comentariile, opiniile și analizele lui prezentate aici au scopuri strict informaționale și nu ar trebui să fie considerate sfaturi individuale pentru investiții sau recomandări de a investi într-o valoare mobiliară sau de a adopta o anumită strategie de investiții. Pentru că piețele și condițiile economice pot suferi modificări bruște, comentariile, opiniile și analizele sunt redate conform datei postării și s-ar putea schimba fără anunț prealabil. Acest material și nu se dorește a fi o analiză completă a fiecărui fapt material referitor la orice țară, regiune, piață sau investiție.

Informații legale importante

Toate investițiile implică riscuri, inclusiv posibila pierdere a principalului. Investițiile în valori mobiliare străine implică riscuri speciale, inclusiv fluctuații valutare și instabilitate economică si politică.  Investițiile în piețe emergente, în cadrul cărora este inclusă subsecțiunea piețelor de frontieră, implică riscuri sporite ca urmare a acelorași factori, în plus față de riscurile asociate cu dimensiunea mai redusă a acestor piețe, lichiditatea mai scazută și lipsa unor cadre legale, politice, sociale sau de afaceri stabilite, care să sprijine piețele de valori mobiliare. Deoarece aceste cadre sunt, de obicei, chiar mai puţin dezvoltate în pieţele de frontieră, precum şi ca urmare a diverşilor factori care includ potenţialul crescut pentru o volatilitate extremă a prețurilor, lipsa de lichiditate, barierele în calea comerţului şi controlul schimbului valutar, riscurile asociate cu pieţele emergente sunt amplificate în pieţele de frontieră. Prețul acțiunilor fluctuează, uneori în mod brusc și dramatic, din cauza unor factori care au impact asupra companiilor la nivel individual, asupra anumitor industrii sau sectoare sau asupra condițiilor de piață în ansamblu.